دنیای بچه های باهوش و زرنگ

فواید شیر مادر برای نوزاد و خود مادر

1396/8/17 15:33
نویسنده : رضا مهدوی
53 بازدید
اشتراک گذاری

همه فکر می کنند شیر مادر فقط برای نوطاد خوب است, در حالی که اصلا اینگونه نیست و شیر مادر هم برای نوزاد فواید بسیار دارد و هم برای خود مادر

فواید شیر مادر برای نوزاد

شیر مادر منبع بسیار غنی و کاملی از اسید های چرب، لاکتوز، آب و آمینو اسیدهای لازم، جهت رشد نوزاد، هضم و تکامل مغز نوزاد می باشد. در

اینجا نکاتی است که نشان می دهند چرا شیر مادر بهترین منبع غذایی برای نوزاد است: با ما همراه باشید:
آنتی بادی های شیر مادر، نوزاد را در برابر باکتری و ویروسها محافظت کرده و برای مقابله با بیماریها و عفونت ها به او کمک می کند.
شیر مادر از بروز آلرژی در نوزاد پیشگیری کرده و احتمال ابتلا به سندورم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد.
شیر مادر مانع از چاقی نوزادش شده و از اضافه وزن او در آینده جلوگیری می کند.
مکیدن پستان مادر رشد فک نوزاد را به خوبی افزایش داده و به رشد دندانهای قوی و سالم او نیز کمک می کند.
شیردهی مادر از نظر روانی نیز فواید بسیار زیادی برای نوزاد دارد. نوزادان بوی مادر و شیر او را به خوبی می شناسند. شیردهی فرصت خوبی برای برقراری رابطه عاطفی و وابستگی بین مادر و نوزاد فراهم می کند.
 
فواید شیردهی برای مادر

شیردهی با شیر مادر برای نوزاد فواید بسیار زیادی دارد اما اینکار تاثیرات مثبت زیادی نیز برای مادر به همراه دارد.
می توان با شیردهی پستانی حدود پانصد کالری در روز سوزاند، که همین امر کمک می کند مادر بتواند اضافه وزن بارداری خود را از دست بدهد.
شیر دهی پستانی موجب آزاد شدن هورمونی به نام اکسی توسین در مادر می شود که همین هورمون رحم او را منقبض کرده و کمک می کند به اندازه قبل از بارداری بازگردد. همچنین انقباض رحم موجب کاهش خونریزی پس از زایمان شده و از خونریزی های بعدی نیز جلوگیری میکند.
همچنین اکسی توسین فشار خون را کاهش داده و هنگام آزاد شدن تاثیر آرام بخشی روی مادر دارد.
شیر دهی با شیر مادر تجربه بسیار لذت بخشی را برای مادر و نوزاد به همراه دارد. فرصت بسیار خوبی برای ایجاد رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد است.
احتمال ابتلا به سرطان های پستان، رحم و تخمدان در مادرانی که شیردهی پستانی انجام می دهند بسیار پایین است، همچنین شیردهی با شیر مادر احتمال بروز پوکی استخوان را در مادر نیز کاهش می دهد.

فواید شیر مادر برای نوزاد و مادر

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)